سرویس بهداشت و سلامت- مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خوانسار گفت: مادران باردار ریسک بیشتری برای عوارض جانبی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا دارند، اما اگر اصول بهداشتی را رعایت کنتد، کرونا مشکل حادی برای آنها ایجاد نمی کند و می تواند بارداری سالمی را بگذرانند.

محمد صادق فیاضی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ۱۵ تا۲۰ درصد سرماخوردگی ها توسط کرونا ویروس ها ایجاد می شود و این ویروس ها از قبل شناخته شده بودند، اظهار کرد: متاسفانه مشکلاتی که کرونا ویروس جدید برای جهان به وجود آورد بسیار متفاوت بوده و شرایط خاصی را برای همه گروه های سنی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه انتشار و انتقال کرونا ویروس ها از طریق قطرات تنفسی و تماس با اشیا آلوده شده توسط قطرات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه فرد مبتلا صورت می گیرد، افزود: هنگامی که شخص با دست آلوده شده چشم، بینی، دهان و صورت خود را لمس کند ویروس به راحتی منتقل می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خوانسار با اشاره به اینکه ویروس کرونا از طریق تنفس هوای آلوده نیز منتقل می شود، توضیح داد: عطسه، سرفه، آبریزش بینی و یا صحبت کردن شخص مبتلا به کرونا باعث انتشار قطرات آلوده در فضا شده و این قطرات از طریق تنفس وارد ریه های فرد می شوند.

وی با اشاره به اینکه کرونا ویروس و بارداری مقوله جدیدی طی  ۸ ماه گذشته در جامعه پزشکی بوده است، گفت: مادران باردار یکی از گروه های حساس و در معرض خطر هستند که شرایط خاصی برای سلامت خود و جنین شان وجود دارد، این درحالی است که برای پیشگیری از ابتلا همه افراد جامعه و به ویژه گروه های پرخطری همچون مادران باردار به ویروس کرونا، رعایت اصول بهداشتی همچون استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شو و ضدعفونی دست ها توصیه می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار با بیان اینکه افراد باید تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند و از ورود به اماکن و مراکز شلوغ و پر ازدحام پرهیز کنند، افزود: هنگام صحبت کردن رعایت فاصله ۱ و نیم متر کافی است، اما در صورت عطسه یا سرفه باید این فاصله بیشتر شود؛ چرا که عطسه و سرفه منجر به پرتاب قطرات تنفسی فرد می شود.

فیاضی با تاکید بر شست و شوی مرتب دستان یا در صورت دسترسی نداشتن به آب و شوینده های صابونی، استفاده از مواد ضدعفونی کننده دست، افزود: استفاده کردن از ماسک مانعی برای ورود قطرات تنفسی و نیز ویروس به بدن افراد است، بنابراین اگر همه مردم در مراوده های اجتماعی به درستی از ماسک استفاده کنند، بالای ۹۵ درصد باعث حفاظت و پیشگیری از انتقال ویروس کرونا می شود.

این پزشک در خصوص وضعیت مادران بارداری که علائم ابتلا به کرونا را دارند، تاکید کرد: مادران باردار مشکوک به کرونا حتما باید تست بدهند و وضعیت ابتلای آن ها به بیماری مشخص شود، در این صورت می توان از گسترش شیوع بیماری در جامعه و آسیب های ناشی از آن برای مادر و جنین جلوگیری کرد.

وی در خصوص مراقبت های دوره ای مادران باردار در دوران کرونا نیز گفت: بسته به شرایط و محیطی که مادر باردار در آنجا زندگی می کند، مراقبت ها از مادر باردار دنبال می شود. در این دوران ارتباطی که بین مادر باردار، درمانگر، پزشک معالج و یا ماما وجود دارد، عمدتا تلفنی صورت می گیرد و در مواردی که نیاز به مراجعه حضوری هست هم باید مادر باردار در خلوت ترین زمان ممکن مراجعه کرده و در اسرع وقت خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

وی افزود: در تمام مراقبت های مادر باردار علاوه بر اینکه اصول بهداشتی پیشگیری و مراقبت و علائم بیماری کووید۱۹ یادآوری می شود، باید دمای بدن مادر اندازه گرفته شود که اگر مشکوک یا علامت دار بود، اقدامات لازم برای او انجام بگیرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار با بیان اینکه مادران باردار ریسک بیشتری برای عوارض جانبی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا دارند، افزود: علاوه بر اینکه خود مادر باردار باید اصول بهداشتی را رعایت کند، ماما و مرکز ارائه دهنده خدمت نیز باید اصول بهداشتی را با جدیت و حساسیت رعایت کنند.

فیاضی ادامه داد: در مراکز بهداشتی و مطب پزشکان باید امکان شست و شو و ضدعفونی کردن دست ها فراهم باشد، ماسک و وسایل حفاظتی در اختیار مادر باردار قرار بگیرد، وسایل معاینه، رو تختی و سایر موارد تعویض و ضد عفونی شود تا خطر سرایت ویروس به مادر باردار به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه اگر مادر باردار اصول بهداشتی را رعایت کند، کرونا مشکل حادی برای وی ایجاد نمی کند و می تواند بارداری سالمی را بگذراند، گفت: در خصوص زایمان مادران کرونایی دستورالعمل ها همچون سایر زنان باردار وجود دارد، اما اگر دلایل علمی و ضرورت های پزشکی زایمان به روش سزارین را ایجاب کند، می توانند سزارین شوند، در غیر این صورت باید زایمان طبیعی صورت بگیرد.

این پزشک با اشاره به اینکه هیچ جای نگرانی نیز برای مراقبت های نوزاد و مادر پس از زایمان وجود ندارد، افزود: پرسنل بهداشت و درمان و سایر افراد مرتبط با مادر و نوزاد باید از وسایل حفاظتی و ماسک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اگر علائم بیماری مادر خفیف باشد، می تواند به نوزادش شیر بدهد و منعی در شیردهی وجود ندارد، توضیح داد: در صورتی که علائم‌ مادر شدید باشد در صورت امکان با رعایت مسائل بهداشتی باید شیر دوشیده شود و در اختیار نوزاد قرار بگیرد.

فیاضی در ادامه با بیان اینکه انتقال کرونا از طریق شیر مادر به نوزاد اثبات نشده است، گفت: با توجه به اینکه سلامت نوزاد به شیر مادر وابسته است، بنابراین تا حد ممکن باید نوزاد با شیر مادر تغذیه شود، مگر در موارد خیلی حاد که در این صورت باید از روش های جایگزین استفاده کرد تا شرایط بیماری به سلامت پشت سر گذاشته شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تمامی اصول بهداشتی به پرسنل بهداشت و درمان، پزشکان، ماماها و مراقبان سلامت آموزش داده شده و پزشکان و نیز افرادی که مسئول نمونه گیری هستند، کاملا آموزش دیده و هوشیار هستند تا اقدامات ضروری را برای مادران باردار انجام دهند و جای نگرانی نیست.

By Khansarnews

قابل توجه خوانندگان محترم سایت: به منظور آگاهی از سیاستهای خوانسارنیوز، لطفاً قبل از اظهار نظر در خصوص مطالب منتشره و نظرات کاربران دیگر، مطالب مندرج در قسمت "درباره ما" و "حریم خصوصی کاربران" را مطالعه فرمایید. انتشار نظرات کاربران الزاماً به معنای تایید آنها نیست. شما می توانید موافقت یا مخالفت خود با نظرات ارائه شده را از طریق کلیک بر روی شکلکهای زیر نظرات اعلام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *