سرویس هنری- فرش ویست خوانسار با قدمتی ۳۰۰ ساله احیا شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان ؛ رییس شورای اسلامی روستای ویست خوانسار یکی ویژگی‌های اصلی این فرش را نداشتن نقشه و ذهنی بافت بودن آن دانست و گفت: این هنر نسل به نسل از مادران به فرزندان انتقال داده شده است.
مهدی فروغی با اشاره به اینکه این فرش در شش رنگ اصلی و ۴ نقشه ذهنی با گره ترکی بافته می‌شود افزود: رنگ زمینه اصلی فرش‌های قدیمی لاکی و قرمز است.

وی از دست دادن بازار‌های داخلی و خارجی، گران بودن مصالح و ورود فرش‌های ماشینی از جمله دلایل از رونق افتادن این فرش بیان کرد و گفت: این نوع فرش با استقبال علاقمندان به فرش‌های اصیل سنتی و با حمایت سپاه شهرستان مجدد احیا شده است.
فرمانده سپاه ناحیه خوانسار نیز گفت: با راه اندازی صندوق قرض الحسنه بسیجیان و مشارکت بخش خصوصی با اعطای تسهیلات به تعدادی از بانوان بسیجی بافت این فرش در این روستا و روستا‌های اطراف آن از جمله ارجنک، کهرت، خشکرود، حاجی آباد و حسن آباد آغاز شده است.
سرهنگ حمیدرضا مجیری افزود: در فرش‌های جدید که در ابعاد یک متر و ۱۰ سانتیمتر در یک متر و ۶۰ سانتیمتر و فرش‌های شش متری بافته می‌شود از رنگ‌های متنوع سفید، مسی، فیروزه‌ای و کرم برای زمینه استفاده شده و تاکنون ۳۰ دار قالی جدید نصب و ۲۰ تخته فرش نیز بافته شده است.
علی جوزی خمسلویی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوانسار نیز گفت: فرش ذهنی بافت ویستی خوانسار در سال ۱۳۹۱ به شماره ۷۶۹ به ثبت میراث ناملموس کشور رسید.

[irp]

By Khansarnews

قابل توجه خوانندگان محترم سایت: به منظور آگاهی از سیاستهای خوانسارنیوز، لطفاً قبل از اظهار نظر در خصوص مطالب منتشره و نظرات کاربران دیگر، مطالب مندرج در قسمت "درباره ما" و "حریم خصوصی کاربران" را مطالعه فرمایید. انتشار نظرات کاربران الزاماً به معنای تایید آنها نیست. شما می توانید موافقت یا مخالفت خود با نظرات ارائه شده را از طریق کلیک بر روی شکلکهای زیر نظرات اعلام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *